Vaccinaties bij katten

vaccinatie bij katten - dierenarts Steven De Smedt - Heist op den BergWanneer je een kitten in huis gehaald hebt zal dit zelden volledig gevaccineerd zijn. Nochtans kan je katten het beste beschermen tegen verschillende aandoeningen. Niet enkel voor katten die buitenshuis komen, maar ook voor binnenhuiskatten is er een aangepast vaccinatieschema.

Een typisch vaccinatieschema bij de kat ziet er als volgt uit:

• Eerste vaccinatie kan reeds rond 6 weken leeftijd, al wordt deze vaak overgeslagen. Deze vaccinatie gebeurt als het risico op besmetting groot is.
  • Vaccinatie op 8 weken leeftijd
  • Vaccinatie op 12 weken leeftijd
  • Jaarlijkse kom je met je kat best op gezondheidscontrole en wordt er naargelang de levensstijl opnieuw gevaccineerd.

Katten worden meestal tegen 3 ziektes gevaccineerd.

• Kattenziekte: ziekte met hoog sterftecijfer, bloederige diarree en braken
  • Kattenniesziekte: infectie van de bovenste luchtwegen, ogen en mondholte die gepaard kan gaan met hoge koorts. Kan overgaan in een chronische variant die heropflakkeringen kent.
  • Kattenleucose: virale infectie die immuniteitsstoornissen geeft en een groter risico op bepaalde tumoren veroorzaakt. Kattenleucose is niet geneesbaar.

Vaccinatie bij katten - dierenarts Steven De Smedt - Heist op den BergDe eerste twee aandoeningen worden ook gegeven aan binnenhuiskatten. Vaccineren tegen kattenleucose is enkel noodzakelijk als je kat ook buitenshuis komt of naar een kattenpension gaat.

Een jaarlijkse gezondheidscontrole gaat om veel meer dan enkel een prikje. Tijdens deze consultatie wordt je kat volledig onderzocht. Op deze manier komen soms beginnende sluimerende aandoeningen aan het licht die goed te behandelen zijn in een vroeg stadium.