Vaccinaties bij honden

Vaccinatie van Honden - Dierenarts Steven De Smedt Heist op den BergEen pas aangekochte hond laat je best controleren door een dierenarts. Op die manier weet je meteen of je pup gezond is en of er nog vaccinaties gegeven moeten worden.

Een pup krijgt meestal bij de fokker zijn eerste vaccinatie. Deze vaccinatie is echter niet voldoende om je hond blijvend te beschermen tegen enkele zware ziektes.

Een typisch vaccinatieschema voor een hond ziet er als volgt uit:

• Puppyvaccinatie rond 6 weken leeftijd: kattenziekte (parvovirose) en hondenziekte
  • Rond de leeftijd van 8-9 weken: kattenziekte, hondenziekte, besmettelijke leverziekte, rattenziekte (leptospirose – 4 varianten) en kennelhoest/hondenhoest
  • Rond de leeftijd van 12-13 weken: kattenziekte, hondenziekte, besmettelijke leverziekte, rattenziekte (4 varianten) en kennelhoest/hondenhoest
  • Nadien komt een hond jaarlijks op gezondheidscontrole en wordt er gekeken welke vaccins noodzakelijk zijn volgens zijn levensstijl.

Kennelhoest/hondenhoest is een verplichte vaccinatie wanneer je je hond naar een pension brengt of met hem naar de hondenschool gaat.

Ga je met je hond ook op vakantie naar het buitenland? Dan dient hij ook gevaccineerd te worden tegen rabiës (hondsdolheid). Deze vaccinatie is wettelijk verplicht en dient ten laatste 3 weken voor vertrek gegeven te worden. Denk hier dus ook aan als je met je hond soms eens in Nederland bent voor een daguitstap (bijvoorbeeld winkelen).

Heb je een actieve hond die veel mee gaat wandelen? Overweeg dan zeker ook een vaccinatie tegen de ziekte van Lyme. Met een jaarlijkse prik bescherm je je hond tegen een misschien toch onderschatte vorm van gewrichtsproblemen.