Vaccinatie bij konijnen

Er bestaan twee belangrijke virale aandoeningen die dodelijk zijn voor konijnen en waartegen je hen kan beschermen door middel van vaccinatie. Het gaat over myxomatose en viraal hemorrhagisch syndroom of rabbit haemorrhagic disease (RHD). Van het RHD-virus bestaan 2 varianten. De eerste variant zit mee in de standaardbescherming van het vaccin dat in België beschikbaar is (nobivac Myxo-RHD). De tweede variant is aan een opmars bezig sinds 2010. Toen werd het voor de eerste maal in Frankrijk vastgesteld en sindsdien heeft het diverse slachtoffers gemaakt in verschillende Europese landen, waaronder België.

Een typisch vaccinatieschema met Nobivac Myxo-RHD ziet er als volgt uit:

• Eerste vaccin rond 5 weken leeftijd
  • Jaarlijkse hervaccinatie

Een vaccin beschermt een volledig jaar lang tegen myxomatose en RHD-1. Voor RHD-2 wordt er in de praktijk gebruik gemaakt van een vaccin dat ook een volledig jaar bescherming biedt.

Een jaarlijkse vaccinatie is een goed moment om ook de algemene gezondheid van je konijn na te kijken.

• Opvolging van gewicht
  • Tandcontrole
  • Nakijken van ogen en oren
  • Bekijken van de vacht
  • ...

Myxomatose

Myxomatose of konijnenziekte wordt veroorzaakt door een virus dat overgedragen wordt via stekende insecten (muggen, vlooien, vachtmijten) en via direct contact tussen een besmet en een gezond konijn. Er bestaat geen natuurlijke bescherming tegen dit virus. Eens besmet krijgt het konijn zwellingen rond de oogleden, oorbasis en geslachtsdelen.

De ogen vertonen etterige oogvloei en zijn vaak volledig dichtgezwollen. Daarnaast kan het konijn een longontsteking en knobbels op de huid krijgen.

Je kan de ziekte enkel voorkomen door vaccinatie. Voor een besmet konijn is er geen specifieke behandeling. Bijkomende bacteriële infecties zorgen vaak voor sterfte.

Viraal Hemorrhagisch Syndroom - RHD

Net zoals myxomatose wordt ook RHD veroorzaakt door een virus. Konijnen kunnen zich op verschillende manieren besmetten:

• Direct contact met besmette soortgenoten
  • Indirect contact (geven van ongewassen groenten, via de handen, via kleding, ...)
  • Via insecten

Eens een konijn besmet is gaat het zeer snel. Meestal zijn er geen symptomen die aantonen dat je konijn ziek is. Vaak is er een plotse sterfte zonder tekenen van ziekte. Symptomen die mogelijk zijn, zijn neusbloeding en stuipen. Een natuurlijke bescherming komt niet voor, met uitzondering van zeer jonge dieren. Heel typisch is dat dieren onder de 6 weken leeftijd niet besmet kunnen worden.

Sinds 2010 is er een nieuwere variant van RHD, namelijk RHD-2 in opmars. Deze variant heeft een trager ziekteverloop waardoor symptomen meer kunnen opvallen (ademhalingsproblemen, bloedingen, zenuwsymptomen en ten slotte sterfte). Sterfte treedt meestal pas op na 3 tot 5 dagen waardoor het virus er beter in slaagt om zich te verspreiden in de populatie in vergelijking met RHD-1. Vaccinatie tegen RHD-2 kan ook, maar het vaccin zelf moet geïmporteerd worden.