Steriliseren en castreren van katten

castratie en sterilisatie van katten - Dierenarts Steven De Smedt - Heist op den BergCastratie kater

Een kater zal geslachtsrijp worden rond 6 maanden leeftijd. Vanaf deze periode ontstaat het risico dat je kater meer gaat vechten met buurkatten en dat hij begint met sproeien (in de tuin, tegen je huis, in je huis tegen meubels, …). Dit doet hij om zijn territorium af te bakenen en te beschermen. Een intacte kater zal ook tijdens het kattenseizoen vaak gaan zwerven en op die manier soms meerdere dagen van huis weg zijn. Vaak komt hij pas terug naar huis als hij nood heeft aan eten om terug energie op te doen.

Om deze reden wordt castratie bij de kater aangeraden rond de leeftijd van 5-6 maanden.

Nadat je kater gecastreerd is zal hij minder nood hebben aan energie. Hier hou je best rekening mee van in het begin om te vermijden dat je kat zwaarlijvig wordt. Er bestaan aangepaste voedingen met een lager caloriegehalte zodat je kat toch nog zijn normale porties kan blijven eten zonder daarbij te veel energie op te nemen.

Sterilisatie kattin

Net zoals de kater zal ook de kattin rond 6 maanden leeftijd geslachtsrijp worden. De vruchtbaarheid van katten varieert volgens het seizoen. Twee maal per jaar (in het voorjaar en in het najaar) is er een kattenperiode waarin de kattin krols zal worden. Een krolse kat kan je herkennen aan een zeer aanhankelijk gedrag, fel miauwen, klauwen met pootjes en het “zichzelf presenteren” met de staart omhoog gericht. Een kattin die gesteriliseerd is, zal niet meer krols worden.

Indien je niet wilt kweken met je kat, is het voor je kattin gezonder om haar te laten steriliseren.

• Preventie borstkliertumoren: bij katten is een hoog percentage van deze tumoren kwaadaardig, wat wil zeggen dat ze uitzaaien.
  • Preventie baarmoederontsteking: op latere leeftijd ontstaat het risico dat je kat een baarmoederontsteking oploopt. Een snelle behandeling is dan noodzakelijk om sterfte te voorkomen.

De ideale leeftijd om een kattin te steriliseren is rond de leeftijd van 5-6 maanden. Hoe meer krolsheidsperioden een kattin heeft, hoe groter het risico op borstkliertumoren.

Sommige mensen geven nog steeds de pil aan de kat om te voorkomen dat hun kattin krols wordt en een nestje kittens krijgt. De pil geeft echter een verhoogd risico op borstkliertumoren en baarmoederontsteking en wordt dan ook afgeraden.castratie en sterilisatie van katten - Dierenarts Steven De Smedt

Wetgeving

Sinds 1 september 2014 is het in België wettelijk gezien verplicht dat alle katten die van eigenaar wisselen (ook indien ze gratis weggegeven worden) gesteriliseerd of gecastreerd moeten zijn. Verschillende universitaire studies tonen aan dat sterilisatie van katten op de leeftijd van 8 tot 12 weken geen nadelige effecten heeft op korte en lange termijn. En dit zowel voor wat betreft de lichamelijke gezondheid als het gedrag van de kat.

De wetgeving wordt momenteel enigszins aangepast in die zin dat elke kat nu gecastreerd/gesteriliseerd moet zijn vooraleer ze 5 maanden oud worden. Enkel wanneer de kat geëxporteerd wordt naar het buitenland of verkocht wordt aan een erkende fokker mag de sterilisatie achterwege gelaten worden. Ook mag het om 1 nestje te kweken als particulier, maar daarna moet de kat verplicht gesteriliseerd worden.