Preventieve diergeneeskunde begint op zeer jonge leeftijd. Nadat je een huisdier in huis gehaald hebt kom je er best eerst mee langs de dierenarts.

Een eerste gezondheidscontrole op die leeftijd is belangrijk en kan bepaalde problemen aan het licht brengen. Ook wettelijk zijn enkele zaken geregeld in verband met een terugbetaling door de kweker bij bepaalde aandoeningen, op voorwaarde dat ze binnen een termijn van 10 dagen na aankoop vastgesteld worden.

Tijdens zo’n puppy of kittencontrole komen belangrijke items aan bod in verband met de verder gezondheid van je huisdier.

• Wanneer en hoe ontwormen? Hoe bescherm je ze het beste tegen teken en vlooien? Hier lees je ook meer over op de pagina’s over parasieten bij honden en katten.
  • Steriliseer of castreer je je kat of hond nu het beste of niet? En op welke leeftijd? Ook hier kan je op deze website meer over vinden op deze pagina’s: honden en katten.
  • Zindelijkheidstraining bij je hond? Hoe begin je eraan?
  • Welke vaccinaties bestaan er voor de hond en waartegen bescherm je je kat het beste?
  • Mag je hond zomaar mee op reis gaan? En wat was de wetgeving in verband met chippen en registreren nu weer voor honden of katten?

Kortom, op de vele vragen die je als kersverse eigenaar hebt krijg je tijdens zo’n eerste consultatie uitgebreid uitleg. Na deze eerste controle gaat de verdere begeleiding van je huisdier individueel aangepast worden naargelang de levensstijl van je hond of kat. De tijd dat jaarlijks vaccinaties gegeven worden ligt meer en meer achter ons, maar voor sommige ziektes is dit wel nog noodzakelijk.

Het juist vaccinatieschema is meer en meer afhankelijk van de levensstijl van je huisdier.

preventieve diergeneeskunde - hond en kittenHet blijft echter wel belangrijk om jaarlijks op gezondheidscontrole te komen. Dit is de enige manier om ziektes op tijd op te sporen en ze correct te kunnen behandelen. Onze huisdieren verouderen immers sneller dan wij. Een groot hondenras wordt al als senior beschouwd vanaf 5-6 jaar leeftijd. Terwijl ook katten al een aangepaste voeding krijgen vanaf 7 jaar. Hoe sneller een aandoening opgepikt wordt, hoe beter de behandeling aangepast kan worden. Vaak met een betere levenskwaliteit en een langere levensduur tot gevolg.

In de praktijk worden er seniorconsultaties gehouden. Deze consultaties zijn bedoeld voor katten vanaf 7 jaar. Bij honden hangt het af van de grootte van het ras. Grote- en reuzenrassen (bv. Labrador, Deense Dog) worden vanaf 5-6 jaar als senior beschouwd. Een kleiner ras (bv. Malteser, Border Collie) komt op seniorleeftijd vanaf 7 jaar. Wens je graag op seniorconsultatie te komen waarbij extra nadruk gelegd wordt op seniorproblemen, dan kan je eerst een handige vragenlijst invullen. Er is er eentje voor katten en voor honden. Tijdens een seniorconsultatie wordt ook zeker de bloeddruk genomen.

Tot slot wens je misschien wel eens een nestje te kweken. Hoe je hier het beste aan begint en waar je op moet letten krijg je het beste te horen van een dierenarts, zodat je zeker bent dat de informatie correct en betrouwbaar is.