RHD bij konijnen, een update

Update: 21/4/16

In het nieuwsbericht van 23 december maakte ik al melding van uitbraken van een nieuwe variant van het RHD-virus (Rabbit Hemorrhagic Disease of Viraal Hemorrhagisch Syndroom VHS). Toen werden de uitbraken vooral in Nederland en Duitsland gerapporteerd. Ondertussen zijn ook in België de eerste meldingen van sterfte door deze variant van het virus gemeld.

In delen van de provincie Antwerpen en Oost-Vlaanderen zijn de eerste konijnen reeds gestorven aan RHD-2. Een geïmporteerd vaccin kan gegeven worden zodat ook uw konijn beschermd is tegen deze nieuwe variant.

RHD-2 of VHS-2 heeft een iets trager ziekteverloop dan RHD-1. Aangezien de tijd tussen besmetting en overlijden 3 tot 5 dagen bedraagt slaagt het virus er beter in zich te verspreiden in de konijnenpopulatie.

Wens je je konijn te laten beschermen tegen deze nieuwe variant? Aarzel dan niet om mij te contacteren!

Het vaccin dat momenteel beschikbaar is geeft bescherming vanaf 7 dagen na injectie. Het vaccin dient de eerste maal na 6 weken herhaald te worden. Vanaf dan is een injectie om de 6 maanden noodzakelijk om beschermd te blijven. Omdat de vaccinverpakking een dosis voor 10 konijnen bevat probeer ik deze vaccinaties te groeperen.

Nieuwsbericht: 23/12/15

In diverse delen van Nederland en Duitsland zijn uitbraken gemeld van plotse sterfte bij konijnen. Oorzaak hiervan is het dodelijk virus Rabbit Hemorrhagic Disease (RHD).

Konijn - Dierenarts Steven De Smedt

Van RHD zijn 2 varianten gekend. RHD-1 bestaat het langst, en hiertegen bestaat in België een vaccin (Nobivac Myxo-RHD). Wanneer je met je konijntje komt voor vaccinatie zal dit standaard met dit vaccin zijn.

In 2010 is in Frankrijk een nieuwe variant gevonden van het virus (RHD-2). Dit virus heeft zich sindsdien verspreid over de (wilde) konijnenpopulatie in Europa.

In Nederland is reeds bevestigd dat een aantal van de recente sterfgevallen onder de konijnen veroorzaakt werden door RHD-2. Sterfte treedt meestal op na 3 tot 5 dagen. Als symptoom kan soms benauwdheid opgemerkt worden. Ook een beetje bloed aan het neusje kan voorkomen.

RHD is zeer besmettelijk en verspreidt zich door direct contact tussen konijnen en ook indirect via urine, uitwerpselen, water, voedsel, kleding, handen en hokken. Stekende insecten kunnen ook een rol spelen in de verspreiding. Het RHD-virus is niet gevaarlijk voor mensen of andere gezelschapsdieren zoals honden, katten, cavia’s en andere knaagdieren.

Momenteel is er geen vaccin op de markt in België om uw konijn te beschermen tegen RHD-2. In Europa zijn vaccins voor handen in Frankrijk en Spanje. Er wordt getracht om deze vaccins ook zo snel mogelijk in België voor handen te hebben. Vermoedelijk zal dit in de loop van de maand januari zijn.

Preventieve adviezen:

• Voer geen (vers) gras of groenten van buiten (moestuin) aan uw konijn. Kijk ook uit met het voeren van hooi of kuilvoer waarvan u vermoedt dat wilde konijnen er bij kunnen.
  • Goede (hand)hygiëne is belangrijk om verspreiding van het virus te beperken; was uw handen extra goed met water en zeep vóór en na het voeren en verzorgen van uw konijn.
  • Pas op met besmette “konijnenveldjes” (besmet met urine van wilde konijnen). Via uw schoeisel kan het virus verspreid worden. Houdt u uw konijnen binnen? Wissel van schoeisel bij het naar binnen gaan. Houdt u uw konijnen buiten, bijvoorbeeld in een ren in de tuin? Dan kunt u daar het beste andere schoenen dragen dan dat u op straat draagt. Laat uw konijnen in ieder geval niet in contact komen met schoeisel waarmee u over mogelijk besmet terrein heeft gelopen.