Info voor baasjes

Honden

Een nieuwe puppy

Aanschaf van een puppy - waarop letten

Bij de zoektocht naar een nieuwe pup overweeg je best een aantal zaken.

Welk ras past er bij jouw gezin? Hoe groot wordt je hond en hoeveel beweging heeft hij nodig? Waar kan je terecht om er eentje te kopen eens je keuze gevallen is?

Tandhygiëne

Tandhygiëne bij honden

Tandhygiëne is een standaard onderdeel bij de verzorging van honden. Meer en meer bestaan er praktische hulpmiddelen die de eigenaar helpen om zorg te dragen voor het gebit. Onzichtbare gevolgen voor hart, lever en nieren worden vermeden.

Op reis met je hond

Je hond meenemen op vakantie kan leuk zijn. Wel moet je rekening houden met de wetgeving en bescherm je je hond best tegen een aantal ziekten die meer voorkomen in het land van je bestemming.

Longworm bij honden

Longworm - slakken - angiostrongylus vasorum

Longwormen bedreigen niet enkel vossen maar ook onze honden. Deze parasiet komt steeds meer voor en zal vermoedelijk in de toekomst nog een grotere rol spelen. Een pagina over deze wormen zodat je als eigenaar volledig op de hoogte bent over hoe je je hond gezond moet houden.

Vaccinaties

Vaccinatie van Honden - Dierenarts Steven De Smedt Heist op den Berg

Eens je een nieuwe hond in huis hebt, kan je hem best laten controleren door de dierenarts.

Hoewel een pup meestal wel een basisvaccinatie (kattenziekte en hondenziekte) gekregen heeft bij de fokker, is dit niet voldoende om je hond blijvend te beschermen.

Zindelijkheid

Een puppy verdient een goede zindelijkheids-training. Niemand wil een hond in huis die overal plast. Met enkele handige basistips help ik je op weg om je hond zo snel mogelijk zindelijk te krijgen.

Vuurwerk

Vuurwerk - huisdieren - angst

Vuurwerk zorgt voor veel angstreacties bij honden. Creëer een veilige omgeving tijdens de weken vooraleer het vuurwerk van start gaat. Zorg voor de juiste houding tijdens de avond zelf en geef je hond de nodige hulpmiddelen indien nodig. Nadien kan je je hond trainen om in de toekomst minder schrik te hebben tijdens onweer of vuurwerk.

Wat met parasieten?

Parasieten - Dierenarts Steven De Smedt - Heist op den Berg

Elke hond loopt risico om parasieten te krijgen. Of het nu wormen, vlooien of teken zijn, de juiste preventie is belangrijk. Hoe vaak moet je ontwormen en geef je best een pilletje of pipetje tegen vlooien en teken?

Chip en registratie

Chip en registratie hond - dierenarts Steven De Smedt Heist op den Berg

Normaal zou een hond reeds gechipt en geregistreerd moeten zijn als je hem koopt. Dit is immers bij wet verplicht.

Koop je je hond echter in het buitenland, dan staat hij meestal nog niet geregistreerd in België. Loopt je hond dan verloren, dan vinden ze jou als eigenaar niet terug op basis van de chipnummer.

Rauwe voeding

barf-bot-hond-rauw-voeding

Rauwe voeding zit in de lift. Veel mensen geven het en verklaren dat dit veel gezonder is voor hun hond. Is dit zo? In een interessant artikel zetten we even de feiten op een rij.

Steriliseren/castreren

Sterilisatie castratie

Je hond zal geslachtsrijp worden rond 6 maanden leeftijd. Een reutje zal interesse tonen in teefjes en zal ook zijn geur op vele plaatsen achterlaten door zijn poot op te heffen tijdens het plassen. Een teefje zal zich voorbereiden op haar eerste nestje en zal (gemiddeld) 2 keer per jaar loops worden.

Is het nu gezonder om te steriliseren/castreren? En op welke leeftijd doe je dat dan?

Ziekte van Lyme - Borreliose

ziekte van lyme - tekenziekte - borreliose

In Europa is ziekte van Lyme of Borreliose de meest voorkomende door teken overgebrachte ziekte. In België is 10 tot 23% van de teken besmet met Borrelia, de bacterie die de ziekte veroorzaakt. Ook honden lopen risico. Een goede preventie aangevuld met een vaccinatie kan je hond gezond houden.

Osteoartritis

Osteoartritis is een onderschatte aandoening en kan verholpen worden door gewrichtssupplementen en pijnmedicatie.

Katten

Chip en registratie

chippen en registraten van katten - dierenarts Steven De Smedt - Heist op den Berg

Laat je je kat nu best chippen en registreren of niet? En wat zegt de huidige wetgeving? De voordelen op een rijtje samen met een handig overzicht van de huidige wet.

Toxoplasma en de zwangerschap

Toxoplasma en zwangerschap

Heel regelmatig komen eigenaars met het verhaal dat de dokter verteld heeft om hun kat weg te doen om geen risico te lopen op Toxoplasma. Maar hoe zit het nu eigenlijk met een kat en Toxoplasma? Wat zijn de feiten en wat zijn de risico's?

Vervoer katten

Kattenmandje transport

Voor vele katteneigenaars is naar de dierenarts gaan een stresserende gebeurtenis. Zowel de eigenaar als de dierenarts wordt geconfronteerd met een zeer angstige en gestresseerde kat. Met enkele praktische tips beperk je het probleem en zorg je voor een hopelijk vlottere manier van transport.

Vaccineren

vaccinatie bij katten - dierenarts Steven De Smedt - Heist op den Berg

Je doet er goed aan om je kat te beschermen tegen een aantal aandoeningen. Als je een kitten in huis haalt zal ze meestal nog niet de nodige vaccinaties gekregen hebben. Een jaarlijkse hervaccinatie van elke kat is geen overbodige luxe.

Tandhygiëne

Tandhygiëne bij de kat

Tandproblemen bij katten zijn een onderschat probleem. Naast de klassieke tandplak en tandsteen gaan de tandproblemen bij katten nog een stapje verder. Lichaamseigen cellen kunnen zorgen voor tandafbraak met alle gevolgen van dien. Ook katten verdienen de juiste tandverzorging. Een uitdaging voor de eigenaar, maar mits de juiste hulpmiddelen wel mogelijk.

Osteoartritis

Osteoartritis katten

Parasieten

Vlooien, teken en wormen - dierenarts Steven De Smedt - Heist op den Berg

Je kat loopt risico op wormen, vlooien en teken. Op welke manier kan je nu het beste zorgen dat je kat gezond blijft. Hoe vaak ontworm je een kat en op welke manier kan je haar het beste beschermen tegen vlooien en teken?

Op reis met je kat

Niet enkel honden gaan mee op vakantie. Ook katten worden regelmatig meegenomen tijdens de trip van de eigenaar. Waar je wettelijk aan moet voldoen en hoe je ze best beschermt tegen een aantal aandoeningen in het land van je bestemming leer je op een uitgebreide pagina over reizen.

Steriliseren/castreren

castratie en sterilisatie van katten - Dierenarts Steven De Smedt - Heist op den Berg

Of je nu een kater of een kattin hebt, castratie of sterilisatie is steeds de beste oplossing. Geen katers die sproeien of een kattin die je 's nachts wakker maakt met haar gemiauw.

Rauwe voeding

barf, rauwe voeding, hond

Rauwe voeding zit in de lift. Veel mensen geven dit omdat dit meer aanleunt bij de natuurlijke voeding van wilde katten. Maar is dit nu eigenlijk gezonder of niet? Alle feiten op een rijtje.

Konijnen en knaagdieren

Verzorging van konijnen

Steeds meer mensen kiezen ervoor om een konijn te houden als huisdier. Niet enkel buiten in de tuin maar ook binnenshuis. Maar hoe maak je een konijn nu zindelijk? En hoe zorg je voor de beste verzorging. Van huisvesting tot eten en alles daartussenin, uitgebreid uitgelegd in een handig overzicht.

Vaccinatie van konijnen

Vaccinatie konijn

Naast een goede verzorging kan je een konijn ook beschermen door middel van vaccinatie tegen twee belangrijke virale aandoeningen. Beide virussen zijn dodelijk voor het konijn en verdienen dus de nodige aandacht om te voorkomen dat je konijn eraan sterft. Een konijn kan je al vaccineren vanaf 5 weken leeftijd.